Nu under resan försöker jag vara lite ekonomisk genom att handla på mataffärer och undvika småförpackningar på 7-Eleven. När jag vet att vi stannar på samma ställe i några dagar passar jag på att köp lite större förpackningar av ex havregryn, sojamjölk, kakor eller dylikt.

Handlade en inplastad kartongförpackning med tepåsar som därefter var inpaketerade i plast var för sig. Hur mycket paketerings inception blir inte det?
Ja visst, det finns alltid den där lustigkurren på julafton som slår in ett presentkort i en tv kartong, med sjutton lager presentpapper med katter på och mindre kartonger inuti. Men är detta julafton? Nä, jag ska bara dricka te. Idag helst.
Tänk mängden plast som hade kunnat sparas..
Inte är det bara tepåsarna heller.
Köpte de torraste mormorskakorna jag kunde hitta, då de låg i en pappersförpackning och var veganska (win). Tror ni inte de hade packat in varenda jäkla Saharasnustorra kaka i plast. *BRÖÖÖL*
Hade möjligtvis, möjligtvis, förstått om de var choklad eller något annat geggigt i dem.
Men när de smular och gör dina luftvägar torrare än om du svalt en näve kanel.. Då förstår jag inte.
Thailand har redan dålig sortering av sopor, och en population på 68,2 miljoner människor. Räkna därefter in de 32,6 miljoner konsumtionsglada turister som besökte landet under bara år 2016. Skräpet bara växer och frodas med människan.
Jag är som en gam som spanar efter kadaver när jag går runt och letar efter sopkorgar eller sopsäckar längs gatorna.
Bara att slänga sitt skräp i en soppåse kanske inte räddar världen, men det stoppar i alla fall en del av allt detta avfall från att hamna i haven. Enligt WWF har hälften av allt liv i världshaven dött sedan 1970-talet. Detta är på grund av mänsklig påverkan så som övergödning, höjd medeltemperatur, nedskräpning osv.
Människan är lat, det är därför vi har klarat oss så länge trots vår ganska klena och mjuka kroppsuppbyggnad. Av lathet finner vi lösningar på problem med hjälp av verktyg och andra organismer, vilket gör vår vardag enklare och mer friktionsfri. Men när det inte längre finns några träd att hugga ner eller när haven dör ut, då kommer vi inte ha någonstans att vända oss med våra “smarta” lösningar och klena kroppar, för vi kommer inte existera. Dör haven, dör vi.


Veta mer?

WWF, rädda haven

Havet.nu

 

 

 

