Hellu!

Jag och Nikki har pratat om att påbörja en zero-waste lifestyle, fast kanske mer i termerna minimal-waste lifestyle. Det innebär att inte producera något skräp, återvinna och kompostera det som produceras samt göra mycket egna produkter. Plast är en stor miljöbov och att bli av med plast är en av kärnprinciperna i zero-waste, däribland förpackningar till mat, badrumsprodukter och andra produkter vi använder varje dag. I April kommer vi därför utmana oss själva med att minimera våran skräpproduktion och se hur vi kan handla istället för att minska den förbrukningen. Två minimal-waste veckor. Vi ser båda fram emot det enormt!

Till dess har jag planerat att börja byta ut några saker i mitt hem som de också blir meningslöst skräp när jag är klar med det. Och jag hoppas du vill göra det samma.

Här är några saker jag redan gör i badrummet:

  • Byt till tygbindor och menskopp. Jag bytte för några år sedan och det är att garantera till 110 %. Jag har skrivit mer om det här.
  • Byt till återvinningsbara ansiktslappar. Jag gör egna av bomullstyg och bambufleece, precis som mina bindor.
  • Byt till en tandborste i bambu eller annat återvinningsbart material. På apoteket säljs nu Humble Brush vilka jag använder. De har pluset att en skänks till någon i behov, mer om sådana produkter här.

Här är några saker jag tänker börja med i köket:

  • Byt till en återvinningsbar disktrasa. Jag kommer virka egna i ekologisk bomull. Läs mer här för min MR-syn på ekologisk bomull.
  • Byt till en diskborste som inte är i plast utan i återvinningsbart material så som trä eller metall.
  • Byt kökssvamp. Jag kan inte hitta någon som går att återvinna, men det finns de av återvunnen plast så jag tar det jag kan få.
  • Byt till en skärbräda i trä. Trä är bättre än plast så jag ska börja använda våran träbräda mer. Plus, den är mycket snyggare och man slipper bakteriehärdarna som tydligen är galnare på plastbrädor.
  • Kompostera, kompostera. Min lägenhet har ingen kompost så jag ska försöka få fastighetsskötaren att fixa det eftersom vår kommun erbjuder tjänsten.

Åtta saker som inte är så svåra. Tre jag bara ska fortsätta med, en sak jag ska tillverka själv, två att köpa nya, en att bara använda och en som kräver lite undersökning. Jag tror det kan gå! Vilka saker är du redo att byta ut?

